Pages

Wednesday, December 12, 2012

Koolihariduse ja pärandoskuse kahevõitlus moodsas maailmas



Sissejuhatus
Meie maailmatunnetus on eranditult mõjutatud meie minevikust. Teades seda, kust tuleme, oleme võimelised liikuma edasi. Taust, mille annab meile kaasa kodu, varieerub, mistõttu oleme indiviididena kõik erinevad. Siin tuleb oma üldharidusega appi kool, mis kindlalt sisseseatud programmi alusel tekitab meis ühtsema maailmatunnetuse, kui see oleks võimalik puhtalt pärandile toetudes.
Pärand, nagu seda defineerivad TÜ VKA rahvusliku käsitöö osakonna õppejõud, on poliitiline valik minevikust, kuna kõiki minevikust pärinevaid teadmisi, kombeid ja suhtumisi ei väärtustata piisavalt, et neid säilitada (Parts jt 2006). See, mis on säilinud meie ajani, on vaid jäämäe tipp, ehk tegelik pärand on märksa laiahaardelisem. Võib järeldada, et säilitatakse vaid parimaid või muutuvas keskkonnas elujõulisemaid vaateid. Need peavad üheaegselt saama hakkama nii mineviku alalhoidmisega kui olevikus ja ka tulevikus edasi kestmisega, samal ajal olles piisavalt paindlikud, et ajas muutudes edasi kanda algset mõtet.
Tõsi, tavakoolid annavad meile eluteele kaasa üldtunnustatud baasi, millele hakkame enese arenedes seadma oma tuleviku perspektiive. Sealt edasi on juba igaühe vaba valik, kas jätkata õppimist-omandamist akadeemilistel alustel või pöörduda arhailisemate võtete juurde, usaldades end pärandoskaja hoolde, ehk minnes kogemusliku õppimise teed. Võime ju naljatledes arvata viimaste hulka ka elukooli, kuid erinevus seisneb siin õpetaja olemasolus või pigem puudumises. Elukoolis ei ütle meile keegi, kuidas edasi, on küll hoiatavaid eeskujusid, kuid neid ei võta keegi piisavalt tõsiselt. Lõpuks õpitakse ikka oma kogemusest, mitte teiste omast.
Nii võiks küsida, kust alates tekib siis erisus meie vaadetes elule, kui baas, millele kõik rajaneb, on üks. Nagu juba ennist nimetatud, võib selleks saada kodune kasvatus või ka isiklik huvi. Kuid ei tohi unustada üht olulist tegurit teadmiste omandamisel - nimelt õpetajat. Kõigil on kindlasti olemas omad kogemused õpetajatega, kes ei suutnud neid „omal ajal” õppima innustada. Palju sõltub just õpetajast, kui hoolikas on õpilane teadmiste omandamisel ja nende kasutamisel. Ka õpilase enda huvi teada saada on oluline. Pole võimalik sundida õppima, kui puudub huvi. Sel puhul räägime me mittereflektiivsest õppimisest, mille puhul ei teki õpilasel seoseid taustinfoga. Sellise õppimise kõige lihtsam näide on pähetuupimine. Sellisel meetodil omandatud teadmised tõenäoliselt ei kinnistu õpilase mällu kuigi pikaks ajaks. Siin töös tegelen esmajärjekorras reflektiivsete õppimismeetoditega, arutledes peamiselt enda näitel ka pärandoskuse edasiandmise vajadusest sellisel moel.
Lapsest saati vanadusse
Tulles tagasi meie lapseea juurde, millest algab meie kogu teadlik teekond siin maailmas, on paslik meenutada, et alateadlikult mõjutab see periood meid terve järgneva elu. Laskumata Freudi teooriatesse lapse arengust, julgen omast kogemusest väita, et mõni indikaator olevikust võib viia meid tagasi sügavasse ja unustatud hetke, millel muidu ei ole mitte vähimatki tähendust, mida laps suudaks teadlikult tähele panna. Samas võib mingis kontekstis just see hetk tunduda täiesti deja vu tunnet tekitav. Selleks võib olla mingi lõhn, mõni värv, peegeldus või isegi lausejupp.
Kui selline olukord tekib õpingute käigus, on see kindel indikaator, et tekkinud on reflektiivne reaktsioon- meil tekib seos omandatavaga. Lapsed on osavad looma seoseid, seda eelkõige kogemusliku õppimise teel. Lihtsate seoste kaudu õpime tunnetama meid ümbritsevat maailma ja seda tulebki teha. Me võime lapsele korduvalt selgitada, miks ei tohiks puutuda kuuma triikrauda, kuid ometi ei seosta ta sõna „kuum“ õige tundega, enne kui on omal nahal tunda saanud, mida see tähendab.
Filosoof Michael Polanyi on seda valdkonda käsitledes kõnelnud varjatud teadmisest. Polanyi väidab, et teadmine hõlmab kahte aspekti: asjad, mida teatakse, ja tegevust, mis nõuab oskust, oskusteadmist, s.o väljendamatut, varjatud teadmist. Kuuma triikraua katsumist lapse poolt võib pidada oskusteadmiseks. Me ei tea, kuidas kirjeldada tunnet, mida tekitab meis põletadasaamine, tegemist on varjatud teadmisega.
Võime küll rääkida pärandoskuse kogemuslikul teel edasi andmisest kui arhailisest tavast, kuid meie õnneks, kes me oleme igapäevaselt selle maailma sees, on ka kooliharidus hakanud liikuma tagasi seda teed, et õppetöö toimub kogemuse kaudu. Kutseõppeasutustest alguse saanud ning nüüdseks ka ülikoolide programmi sulandunud rakenduslik õpe annab tänapäeval inimestele tööturul olulisi eeliseid. Selle põhjuseks võib küll tuua puhtratsionaalselt mõeldes töökogemuse, ilma milleta on keeruline tööd saada, kuid kas see on ka tegelikult nii? Kui mõelda tagasi Polanyi väitele, et teadmises on olemas ka oskuslik pool, siis kas üldse saab anda teadmist edasi ilma oskuseta? Teisalt võib küsida, kas meis ei tekita oskustega inimene hoopis mingit turvatunnet?
Kas õpetaja on võimeline meile midagi õpetama, kui ta läheneb asjadele puht-teoreetiliselt. Kui järgida õpimehhanismide toimet, võiks puhtalt teooriale toetudes väita, et ei. Kuid siiski- õppetöö toimub ju klassis vahetult õpetajalt õpilasele, nii nagu see peaks toimuma ka kogemuslikul õppimisel, seega ei saa öelda, et akadeemilise õppimise puhul on tegemist puhtalt teoreetilise õppega. Aga vahe tuleb sisse õpitavas. Teame ju, et koolis õpetatakse meile raamatutarkusi, mis on justkui ühine plaan kõigile, sealjuures on puhtalt õpetaja enda asi, kas ta lisab näideteks enda kogemusi või ei.
Kuid kas tegu on siis teatava turvatundega, mida tekitab meis inimene, kel endal on õpetataval alal olemas mingi kogemus? Seda on näha õpilase- õpetaja suhetes, kus lektor, kel endal on olemas mingi pagas, tekitab meis märgatavat austust ning huvi aine vastu. Sellele appelleerib ju suuresti ka kogu meie koolisüsteem - õpetaja on autoriteet, kuna tal on rohkem teadmisi. Kahjuks tuleb tõdeda, et see taust lastel, millest rääkisin kodu puhul, ei toeta enam sedasorti haridust. Paljudel juhtudel pole vanem isegi enam lapse jaoks autoriteet, kuid õpetajatelt oodatakse ometi imesid oma järeltulijate harimise ja kasvatamise osas. Õpetaja peab ära tegema topelttöö, kuna vanem pole vaevunud võsukesele selgeks tegema ka kõige primaarsemaid elutõdesid, nagu seda on austus endast vanemate suhtes. Võiks öelda, et selle ignorantsuse ja „head lapsed kasvavad vitsata“- poliitika tõttu hakkab traditsiooniline koolisüsteem vaikselt kokku kukkuma.
Pöördumine tagasi algusse
Kuid mis olulist osist kannab endas siis kogu meie õppimise protsess? Meie enese arenemise läbi areneb ühiskond ja selle muutumine jälle üha traditsioonilisemaks, on kindel märk, et me peame taaskord oluliseks püsivaid väärtusi. Meie suurim vara on oskusinimesed, kes annavad edasi oma teadmisi ja kogemusi. Õppida kelleltki, kes on omakorda õppinud seda kelleltki, on justkui mingi müstiline või maagiline tegevus, mille läbi inimene ise ka vaimselt areneb.
Enda näitel räägin sepatööst (ja ka metallitööst laiemalt), mida juba teist aastat TÜ VKA-s õpin. Olles ainuke oma kursuselt, kes tuli otse keskkoolist, tajusin ehk teistest erinevalt üleminekut ühelt õppimissüsteemilt teisele. Keskkoolist pärit akadeemilise õppimise harjumus, kus piiritletakse üsna täpselt ära, mida tohid ja mida ei ning mida üldse pead tegema, oli alguses visa kaduma. Oma pea rakendamine õppetööks oli harjumatu ja isegi veidi tüütu. Märksa mugavam on toimida kellegi käskude kohaselt. Muidugi toimib ju ka kogemusliku õppimise puhul käsuliin ja otsustajaks on ikkagi meister, kuid võimalusi end loominguliselt rakendada on märksa rohkem.
Rakenduskõrgharidusõppe puhul on aga siiski olemas ka õppe teoreetiline pool. Kuna meie kursuse olukord töökodade koha pealt on kesine, võiks arvata, suurenes meie teoreetilise materjali hulk, kuid tegelikult seda ei toimunud. Kui mõelda miks, siis tegelikult on loogiline põhjus olemas - teoreetiliselt ei saa õpetada praktilist ainet. Sel juhul jääksime ka pärast kooli lõpetamist ikkagi teoreetikuteks. Ent kui siiski seda tehtaks, millise tähenduse võiks siis sellisele ürgsele ametile tänapäeva kontekstis omistada? Kas saame endistviisi rääkida sepast ja tema sellist, kui koolist tulevad kohe meistrid?
Võiks öelda, et kool kasvatab kaudses mõttes hobusevargaid. Kellegi pikaajalise töö tulem saab meie omaks ainult mõningate aastatega ja arvame juba, et oleme midagi saavutanud. Tegelikkuses ei pruugi me aru saadagi, kui palju on meil veel õppida. Arvan, et sellest saab aimu just nimelt siis, kui seisad inimese kõrval, kes sind juhendab. Mina enda jaoks saan just siis kinnitust, et tiigis on suuremaidki kalu. Siin on ka see koht, kus ka need, kel kodust on jäänud saamata vajalikud õpetussõnad, võiksid enda jaoks tähelepanekuid teha. Just selline õhkkond on soodus tekitamaks usaldust ja austust endast vanemate ja elukogenumate inimeste suhtes.
Kokkuvõte
Kokkuvõtteks võib öelda, et keegi meist pole sündinud targana. Meie areng toimub läbi elu ja kuigi see võib käia üle kivide ja kändude, jõuame ikka lõpuks mingi arusaamiseni, kes me oleme. Pole olulist vahet, kas me pelgalt teoretiseerime sel teemal, või asume asja kallale ja leiame iseend asjades või töödes, mida teeme, või jõuame lihtsalt iseendaga rahujalale.
Õpetajad meie elus saavad olla vaid teenäitajateks, nad ei saa meie eest elu ära elada. Nende suunav ja veidi ka kontrolliv funktsioon aitab algul jalad alla saada, hiljem juba elus edasi pürgida. Kuigi ma ise jään pooldama kogemuslikku õppimist, mis eeldab eeskuju ja autoriteedi olemasolu, on kindlasti võimalik ka üksnes akadeemiliselt teadmisi omandades hakkama saada. Kogemusliku meistrilt-sellile-õpipoisile õppimise eeliseks jääb kahtlemata vahetu osalemine õppimises, mis annab lisaks teoreetilisele teadmisele ka oskusteadmist, seda „miskit“, mida raamatutest tuupides ei saa.
Kristiina Tigasing
RM II

No comments: